Kristian von Hornsleth - SUPER CRASH

13. april - 28. juli 2019

Kristian von Hornsleth - SUPER CRASH

13. april -28. juli 2019

Det er med stor spænding, at Randers Kunstmuseum præsenterer udstillingen Kristian von Hornsleth – SUPER CRASH med kunstneren, provokatøren og mediefænomenet Kristian von Hornsleth (f. 1963).
Kristian von Hornsleths værker kategoriseres ofte som ren provokation. Han udfordrer vores normer for acceptabel adfærd og kritiserer både velfærdssamfundet og kunstinstitutionen. Det kunstneriske projekt handler i høj grad om at udvikle modkulturer til det etablerede ved at fordreje, æstetisere eller blot visualisere politiske, institutionelle og socioøkonomiske problematikker. Midt i en krænkelses-kultur manipulerer han, og gør det ofte mesterligt, med vores adfærdsmønstre og holdninger.

Udstillingen på Randers Kunstmuseum fokuserer på Hornsleths social-politiske projekter Hornsleth Village Project Uganda, Hornsleth Homeless Tracker og Hornsleth Arms Investment Corporation samt hans kommercielle brandingprodukter skabt i kunstens navn. Kristian von Hornsleth skriver: »Udstillingen SUPER CRASH skal vise menneskets undergang. Vi er allesammen ved at gå til grunde, men vi gør det på første klasse. Det bliver et virvar af værker, en slags forlystelsespark, hvor man kan rulle sig i glasskår«. Det er Hornsleths første danske museumsudstilling.

Kristian von Hornsleth blev verdenskendt med det kontroversielle Ugandaprojekt i 2006. Projektet gik ud på at få en hel landsby til at tage kunstnerens efternavn til gengæld for at få en gris eller ged. I 2008 gjorde Hornsleth sig bemærket ved at sælge aktier til våbenindustrien. Idéen bag projektet var, at afkastet fra aktierne skulle investeres i humanitære organisationer og projekter. Senest har Hornsleth i 2018 fået stor international opmærksomhed med sit projekt med hjemløse i London.
Udstillingen SUPER CRASH er derfor i høj grad et eksperiment. Hvad sker der, når institutionen indoptager kritikken og udstiller den? Hornsleth har i vid udstrækning fået frie hænder med udstillingen. Den vil have delvist retrospektiv karakter og vise fotografi, installation, film, maleri, keramik og objekter fra 1999 til 2019.

 

Kristian von Hornsleth: Fuck Your Art Lovers #01, 1999. Neon Sign. 80x80 cm. Foto: Hornsleth Studio

Mellem kynisme og kunstaktivisme
I de serielt producerede malerier karikeres stiltræk fra ekspressionismen og sammenstilles med pornografiske billeder, reklamer, pressefotos af politiske topmøder eller samfundsmæssige kriser. Anvendelsen af fragmenter fra massekulturen og medieverdenen er en strategi, Hornsleth har hentet fra popkunsten, ligesom den serielle produktion af værker næsten antager karakter af masseproduktion. Hornsleth dyrker identiteten og signaturen ”Horn$leth” ved at sætte den i centrum af alle sine værker. Brandets centrale karakteristik er en dekadent flabethed, hvor navnet Hornsleth helt konkret er brandet på alt – fra store farvestrålende malerier med kendisser som Bill Clinton, Pamela Anderson og Angelina Jolie til Rolex ure, Ilva møbler, våben, motorcykler samt de personer, der indgår i hans sociale projekter.
Hornsleth er en forretningsmand, og hans kunstprojekt samt sociale aktiviteter kan fremtræde som kommerciel kynisme. Som en kommerciel udvanding af forestillingen om kunstværket som frit, originalt, autentisk eller inderligt, men også som en etisk problematisk udnyttelse af mennesker til fordel for personlig promovering.Diskussionen om mål og middel er særligt relevant i de politiske projekter, hvor Hornsleth agerer som aktivist. Her formuleres ikke blot en kritik af systemet, kunstsystemet og de politiske og sociale vilkår, men også et ønske om at forandre disse vilkår ved hjælp af kunst - at gøre verden til et bedre sted. For Hornsleth handler den særlige subversive praksis, hvor han æstetiserer og visualiserer social nød om at fremstille systemernes dysfunktionelle, absurde og ineffektive karakter og de realpolitiske og magthierarkiske forhold, de er forbundet med. Han ønsker mediedebatten og anvender med stor succes, kunsten som middel til det mål. Hornsleth agerer mellem reklame, kunst og etisk holdningsdannelse, og han udfordrer grænserne mellem dem for at revse tiden i dag. 

Om udstillingen skriver Kristian von Hornsleth: »Min kunst har altid søgt konfrontationen med alle autoritative officielle systemer, lige fra kulturens institutioner til de dominerende politiske magtbastioner. For mig er en sund kultur, en kultur, der stiller kompromisløse spørgsmål til magthaverne, og samtidig anviser nye veje mod en bedre og mere demokratisk global fremtid«.

Baggrund
Randers Kunstmuseum har som museum for dansk kunst et bredt fokus på kunstscenen i dag. En særlig interesse er dog rettet mod kunstnere, der på forskellig vis agerer i yderkanten af det etablerede. Med disse udstillinger ønsker museet specifikt at debattere kunstfeltets grænseområder. Hvad der så sker under SUPER CRASH, når værkerne udstilles inden for kunstinstitutionens rammer bliver interessant. Holder værkerne som kunst? Bliver kritikken tam? Eller er det modsat institutionens rammer, der smuldrer under frontalangrebet?

Publikation
I forbindelse med udstillingen udgives en velillustreret publikation med artikler af Camilla Møhring Reestorff, Mikkel Boris, Tiziana Casapietra, Danilo Trogu, Jonas Bergstrøm, Wolf-Günter Thiel og Rasmus Willig. Der vil endvidere være filmvisninger på museet, events, kunstnerdialoger og debat-arrangementer.
Randers Kunstmuseum udgiver derudover magasinet UDtryk, der distribueres gratis på museet og til skoler og andre undervisningsinstitutioner.

OBS:
Randers Kunstmuseum gør opmærksom på, at udstillingen indeholder værker, der kan virke krænkende samt er af pornografisk karakter.
Udstillingen er ikke egnet for børn. 

Kristian von Hornsleth: Hornsleth Homeless Tracker Project, Gold edition #04/10 Kevin, 2017. Foto på ægte guld plade, 60x40cm. Ed.1/1. Foto: Hornsleth Studio