Nyerhvervelser

Randers Kunstmuseum indsamler nye værker til samlingen. Oplev og læs om de nyeste erhvervelser.

2020

 

Christian Lemmerz: Dantes Drøm, 2010. Kul på papir, 900 x 900 cm.

Christian Lemmerz (Tyskland, 1972)
Dante’s Dream, 2010
Kul på papir

Kannibalisme, bunker af indvolde og små mandslinge der sparker til afrevne hoveder. Der er kontant afregning og ingen nåde i Christian Lemmerz’ monumentale dommedagsvision Dante’s Dream. Kunstnerens hovedværk, fordelt på 18 store tegninger, er netop erhvervet af Randers Kunstmuseum med generøs støtte fra bl.a. Ny Carlsbergfondet.  

Dante’s Dream er Christian Lemmerz’ største og mest ambitiøse værk på papir. De 18 tegninger danner tilsammen et monumentalt værk på 900 x 900 cm. Oprindeligt blev det skabt til udstillingen GENFÆRD på ARoS i 2010, hvor det blev vist samlet som et værk. I 2017 viste Randers Kunstmuseum værket foldet ud som enkeltstående kapitler i en rejse gennem helvede i udstillingen BEGÆR // Christian Lemmerz & Jenny Holzer, der var del af udstillingsprojektet DE SYV DØDSSYNDER.

Udover donationen fra Ny Carlsbergfondet er erhvervelsen støttet af Randers Kunstmuseums Erhvervsklub: Hotel Randers, Malerfirma Thage W. Nielsen, Fischer Gears, Spar Nord Randers, Multi-Tek, Lou Advokatfirma, CAM Arkitekttegnede kvalitetshuse, Faaborg Flytteforretning og BUCHS.

Gudrun Hasle (DK, 1979)
FLAG, 2011-16
Tekstil

Generøs donation fra 15. Juni Fonden giver udstillingen FLAG – objekt, ikon, symbol et efterliv på Randers Kunstmuseum. Med støtte fra 15. juni Fonden har Randers Kunstmuseum i juli 2020 erhvervet 20 broderede flag af Gudrun Hasle til samlingen. Værkerne sender referencer til Sven Dalsgaards mange eksperimenter med Dannebrog fra 1960 frem og har derfor en særlig aktualitet i forhold til museets omfattende Sven Dalsgaard samling.   

Gudrun Hasle kunstneriske produktion indeholder både video, foto, performance, tegninger og ikke mindst broderier. Hun tager ofte afsæt i det dybt personlige og nærværende, sit køn, sin barndom og sin ordblindhed. I serien ”flag” udforskes nationalikonet. Ikke åbenlyst kritisk eller politiserende, men snarere via små forskydninger i farven, fra det ’dannebrogsfarvede’ til det orange eller mørkerøde, variationerne i de håndlavede sting og tekstilernes forskellige materialitet. Det processuelle fremtræder tydeligt og dermed fornemmelsen af skrøbelighed, mangler og håndens fejlbarlighed. På den måde bliver de personlige flag alligevel politiske. Som flag for det uperfekte, skæve eller anderledes.