Nyerhvervelse

Randers Kunstmuseum har i forbindelse med udstillingen Ultima Thule - Henrik Saxgren erhvervet værket Isbjørnekranie, Baffinbugten til sin samling.

Isbjørnekranie

Henrik Saxgren: Isbjørnekranie, Baffinbugten, 2016. Farveprint på Hahnemühle papir, 150 x 190 cm. Randers Kunstmuseum (udsnit)

Værket Isbjørnekranie, Baffinbugten, 2016 af den randersfødte fotograf Henrik Saxgren (f. 1953) er erhvervet til Randers Kunstmuseums samling i forbindelse med udstillingen Ultima Thule – Henrik Saxgren, som blev vist på museet fra d. 10. august - 4. november i år.

Med projektet Ultima Thule har Henrik Saxgren taget en række enestående billeder af nogle af de sidste mennesker, der lever i den fangerkultur, som var Grønlands, indtil det moderne trængte frem. Henrik Saxgren har været med, når fangerne har jagtet isbjørne, hvalrosser, narhvaler og remmesæler. Han har været helt tæt på de voldsomme dramaer i kød og blod. Men han har også været på besøg i fangernes huse, hvor sæler ligger på gulvet, mens isbjørneskind hænger til tørre ude i det fri.

I årtusinder har døden og det makabre som livsvilkår fascineret kunsten, fra romernes memento mori-mosaikker til middelalderens danses macabres, fra Reformationens og modreformationens vanitas-motiv om livets forfængelighed til nutidskunstens næsten latterliggørelse af døden.

Saxgrens makabre isbjørnekranie er på samme tid også et billede fra et område og en fangerkultur, hvor isbjørnen ikke er den mest faretruende og ødelæggende trussel. Det er et billede fra et område, hvor den største trussel mod både dyr og mennesker er jordens store klimaforandringer. I denne optik bliver vi og isbjørnen blot små brikker i et større system, hvor grænsen mellem liv og død synes meget kort og samtidig meget lang og helt uden for vores kontrol.

Fotografiet af det flænsede Isbjørnekranie placerer sig i det fotografiske krydsfelt mellem antropologisk dokumentarisme og æstetisk fotokunst i verdensklasse. Ultima Thule er Saxgrens foreløbige kulmination på en karriere, hvor interessen for det sociale, fremmede og marginaliserede altid har været i fokus både nationalt og internationalt.

”Og resten er business as usual. Dyret pelses og slagtes. Hundene får deres lunser, og vi får en kop kaffe.” (Henrik Saxgren, Notater om rejsen, Ultima Thule, Gyldendal, 2017)

Henrik Saxgren: Isbjørnekranie, Baffinbugten, 2016. Farveprint på Hahnemühle papir, 150 x 190 cm. Randers Kunstmuseum