Kristian von Hornsleth - SUPER CRASH

Det er med stor spænding, at Randers Kunstmuseum præsenterer udstillingen Kristian von Hornsleth – SUPER CRASH med kunstneren, provokatøren og mediefænomenet Kristian von Hornsleth (f. 1963).

Det er med stor spænding, at Randers Kunstmuseum præsenterer udstillingen Kristian von Hornsleth – SUPER CRASH med kunstneren, provokatøren og mediefænomenet Kristian von Hornsleth (f. 1963).  

Kristian von Hornsleths værker kategoriseres ofte som ren provokation. Han udfordrer vores normer for acceptabel adfærd og kritiserer både velfærdssamfundet og kunstinstitutionen. Det kunstneriske projekt handler i høj grad om at udvikle modkulturer til det etablerede ved at fordreje, æstetisere eller blot visualisere politiske, institutionelle og socioøkonomiske problematikker. Midt i en krænkelseskultur manipulerer han, og gør det ofte mesterligt, med vores adfærdsmønstre og holdninger.

Udstillingen på Randers Kunstmuseum fokuserer på Hornsleths social-politiske projekter The Village Project, Hornsleth Homeless Tracker og Hornsleth Arms Investment Corporation samt hans kommercielle brandingprodukter skabt i kunstens navn. Kristian von Hornsleth skriver: »Udstillingen SUPER CRASH skal vise menneskets undergang. Vi er allesammen ved at gå til grunde, men vi gør det på første klasse. Det bliver et virvar af værker, en slags forlystelsespark, hvor man kan rulle sig i glasskår«. Det er Hornsleths første museumsudstilling.

Kristian von Hornsleth blev verdenskendt med det kontroversielle Ugandaprojekt i 2006. Projektet gik ud på at få en hel landsby til at tage kunstnerens efternavn til gengæld for at få en gris eller ged. I 2008 gjorde Hornsleth sig bemærket ved at sælge aktier til våbenindustrien. Idéen bag projektet var, at afkastet fra aktierne skulle investeres i humanitære organisationer og projekter. Senest har Horn-sleth i 2018 fået stor international opmærksomhed med sit projekt med hjemløse i London.

Udstillingen SUPER CRASH er derfor i høj grad et eksperiment. Hvad sker der, når institutionen indoptager kritikken og udstiller den? Hornsleth har i vid udstrækning fået frie hænder med udstillingen. Den vil have delvist retrospektiv karakter og vise fotografi, installation, film, maleri, keramik og objekter fra 1999 til 2019.

I de serielt producerede malerier karikeres stiltræk fra ekspressionismen og sammenstilles med pornografiske billeder, reklamer, pressefotos af politiske topmøder eller samfundsmæssige kriser. Horn-sleth dyrker identiteten og signaturen ”Horn$leth” ved at sætte den i centrum af alle sine værker – fra store farvestrålende malerier med kendisser som Bill Clinton, Pamela Anderson og Angelina Jolie til Rolex ure, Ilva møbler, våben, motorcykler samt de personer, der indgår i hans sociale projekter. Hornsleth agerer mellem reklame, kunst og etisk holdningsdannelse, og han udfordrer grænserne mellem dem for at revse tiden i dag.

Om udstillingen skriver Kristian von Hornsleth: »Min kunst har altid søgt konfrontationen med alle autoritative officielle systemer, lige fra kulturens institutioner til de dominerende politiske magtbastioner. For mig er en sund kultur, en kultur, der stiller kompromisløse spørgsmål til magthaverne, og samtidig anviser nye veje mod en bedre og mere demokratisk global fremtid«.

Randers Kunstmuseum har som museum for dansk kunst et bredt fokus på kunstscenen i dag. En særlig interesse er dog rettet mod kunstnere, der på forskellig vis agerer i yderkanten af det etablerede. Med disse udstillinger ønsker museet specifikt at debattere kunstfeltets grænseområder. Hvad der så sker under SUPER CRASH, når værkerne udstilles inden for kunstinstitutionens rammer bliver interessant. Holder værkerne som kunst? Bliver kritikken tam? Eller er det modsat institutionens rammer, der smuldrer under frontalangrebet?  

Publikation og taksigelser

I forbindelse med udstillingen udgives en velillustreret publikation med artikler af Camilla Møhring Reestorff, Mikkel Boris, Tiziana Casapietra, Danilo Trogu, Jonas Bergstrøm, Wolf-Günter Thiel og Rasmus Willig. Der vil endvidere være filmvisninger på museet, events, kunstnerdialoger og debatarrangementer.

I arbejdet med udstillingen har Kristian von Hornsleth og hans assistenter ydet en enestående stor indsats. Det havde ikke været muligt at gennemføre et så omfangsrigt udstillingsprojekt uden deres dedikerede og selvstændige indsats. Udstillingen er blevet langt større end de økonomiske rammer ellers ville have tilladt.

Udover værker fra Hornsleths egen samling omfatter udstillingen malerier fra en række private samlere. Vi er glade for at kunne præsentere dette udvalg af værker for offentligheden og takker de mange udlånere. Udstillingen ville ikke kunne være blevet realiseret uden Jer.

Kristian von Hornsleth – SUPER CRASH vises fra 13. april til 28. juli 2019

Billedmateriale kan findes via dette link:

  • Kristian von Hornsleth: SUPERCRASH Ducati Project, series II, 2010. 1 af 10. 198x102x78 cm. Foto: Hornsleth Studio
  • Kristian von Hornsleth: Fuck the Poor, 2015. Mixed media collage. 180x180 cm. Foto: Hornsleth Studio
  • Kristian von Hornsleth: Fuck You Art Lovers #01, 1999. Neon Sign. 80x80 cm. Foto: Hornsleth Studio
  • Kristian von Hornsleth: The Hornsleth Homeless Tracker. Kevin, 2017. Foto på ægte guld plade, 60x40cm. Foto: Hornsleth Studio
  • Kristian von Hornsleth: Hornsleth Village Project Uganda. Janet Hornsleth Namono, 2006. C-print. 120x100 cm. Foto: Hornsleth Studio
  • Kristian von Hornsleth­: Hornsleth Village Project Uganda ID card, 2006. Edition 1 af 3. C-print. 30x42 cm. Foto. Hornsleth Studio
  • Kristian von Hornsleth: ROLEX #99, 2012. C-print. 80x80cm. Foto: Hornsleth Studio
  • Portræt af Kristian von Hornsleth. Foto: Hornsleth Studio

 For yderligere information kontakt da: