Generøs donation fra Ny Carlsbergfondet sikrer et hovedværk af Christian Lemmerz til Randers

Udstillingsvue, BEGÆR/LUST - Christian Lemmerz & Jenny Holzer, Randers Kunstmuseum, 2017. Foto: Anders Sune Berg.

I 2017 viste Randers Kunstmuseum udstillingen ”BEGÆR // Christian Lemmerz & Jenny Holzer”. Udstillingen var en del af projektet ”De syv dødssynder”, hvor syv kunstmuseer i Region Midt og en række danske og internationale kunstnere gentænkte de middelalderlige dødssynder i nutidsoptik. På udstillingen blev der blandt andet vist skulpturer og tegninger af Christian Lemmerz, herunder den monumentale dommedagsskildring ”Dantes Dream” (2010).

En kærkommen donation fra Ny Carlsbergfondet sikrer nu, at den vigtige udstilling får et permanent efterliv på Randers Kunstmuseum i form af netop værket ”Dantes Dream”. Randers Kunstmuseums Erhvervsklub; Hotel Randers, Malerfirma Thage W. Nielsen, Fischer Gears, Spar Nord Randers, Multi-Tek, Lou Advokatfirma, CAM Arkitekttegnede kvalitetshuse, Faaborg Flytteforretning og BUCHS har finansieret det resterende beløb.

Om Dantes Dream

”Dantes Dream” består af 18 tegninger i kul på papir. Hver tegning måler 150 x 300 cm. De danner til sammen et monumentalt værk på 900 x 900 cm. På Randers Kunstmuseum blev værket i 2017 foldet ud horisontalt som en rejse, kapitel for kapitel, gennem udstillingen.

Formatet er inspireret af Michelangelos ”Dommedag” (1537-41) i det Sixtinske Kapel. Dommedag og syndefaldet er omdrejningspunktet for ”Dantes Dream”. Tegningens titel henviser til ”Dantes Guddommelge Komedie” (1321-25), hvor Dante beskriver en rejseberetning gennem helvede, skærsild og paradis. På rejsen besøges syv terrasser i skærsilden, som hver tjener til renselse af de syv dødssynder, men også ni cirkler i helvede for de, der ikke angrede i tide.

Som i det Sixtinske kapel skildrer ”Dantes Dream” en skare af muskuløse nøgne figurer i heftige bevægelser og komplicerede stillinger. I Michelangelos værk sidder Kristus centralt i billedets midterakse og udskiller de velsignede og de fordømte ved at vise de gode op til himlen, mens de fordømte havner i helvede, der skildres minutiøst med saftige beskrivelser af de fordømtes pinsler. I Lemmerz’ tegninger illustreres helvede eller dommedag som et stort syndefald, et gruopvækkende pandemonium af skikkelser i kaotiske scener, der afsender referencer til kannibalisme, sult og begær.

”Dantes Dream” er Lemmerz’ største og mest ambitiøse værk på papir og betragtes i dag af kunstneren som et hovedværk i hans produktion.

Randers Kunstmuseum har i forvejen 13 værker af Lemmerz fordelt på fire skulpturer, herunder et andet hovedværk: ”Untitled Virginia”, et maleri og otte større og mindre tegninger.

Kunstneren

Christian Lemmerz er født i 1959 i Karlsruhe, Tyskland, men bor og arbejder i dag i København og Pietrasanta, Italien. Han er uddannet fra The Academy of Fine Arts Carrara i Italien (1978-1982) og senere fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København (1982-1986).

Lemmerz’ kunstneriske virke kredser om de store, eksistentialistiske spørgsmål, der udforskes i et evigt ekspanderende felt af skulptur, tegning, film og performance. Hans formsprog tager afsæt i renæssancen og klassicismen, men omformes i modernitetens fragmentariske og ofte voldelige billede. Han blev i 2010 tildelt livsvarig ydelse fra Statens Kunstfond og modtog desuden Thorvaldsen Medaillen i 2009 og Eckersberg Medaillen i 1998.