Billedskolens efterårsudstilling 2020

Billedskolen på Randers Kunstmuseum præsenterer efterårets projekter fra skolens to hold. Det foregår i år online pga. Covid-19

Elevarbejde, 6.-9. klasse

De to hold, 3.-5. klasse og 6.-9. klasse, har deltaget i undervisning i 12 uger i efteråret 2020. Billedskolen præsenterer børnene for forskellige arbejdsmetoder, materialer og værktøj. Ikke alle projekter er præsenteret på udstillingen, men billederne er valgt ud, så det viser bredden af opgaverne og børnenes arbejde. Museets udstillinger inddrages i arbejdet løbende. 

3.- 5. klasse har arbejdet under to forskellige overskrifter: i første periode var emnet Natur og kunst og i anden periode, efter efterårsferien, Skulpturelle undersøgelser.

6.- 9. klasse har arbejdet lidt friere end det yngste hold. Nogle undervisningsgange har de haft næsten samme oplæg som det andet hold i starten af undervisningen. Herefter har de arbejdet individuelt. De har været optaget af farver og portrætter, og har haft mange gode undersøgelser og har arbejdet fordybet med en del egne projekter.

Onlineudstillingen vises her nedenfor begyndende med holdet 3.- 5. klasse og sluttende med holdet 6. - 9. klasse.

Holdet 3. - 5. klasse:

Gips

Denne dag arbejdede vi med relief, komposition og støbeteknikker. Børnene arbejder i små flade klumper ler og trykker ned i leret med plastik-dyr, naturobjekter, søm, skruer, sugerør og hvad vi ellers kunne finde på hylderne. Herefter indrammes de små relieffer ved hjælp af toiletruller, eller aflange stykker karton. Så blandes gipsen og efter få minutters hvile hældes 2-5 cm flydende gips i rullen og gipsen rystes på plads. Efter ca. 2 timer kan paprøret fjerne og ler-klichéen fjernes forsigtigt.

Fjer 

Børnene arbejder med forskellige permanente tuscher og kul. Vi har bordet fyldt med fjer i forskellige størrelser og fuglereder, æg, kranier og tørrede skeletdele.

Tegninger: Blade & planter

Her har børnene trænet deres forståelse for form og detaljer, med forskellige tegneøvelser med blyant, tusch og kul.  Blindkontur, tegn uden at løfte blyanten fra papiret, tegn med lukkede øjne osv.

Frottage og akvarelforsøg

Bordet blev fyldt op med forskellige blade fra træer og buske.  Herefter arbejdede børnene med at gnide aftryk af blade, der er lagt under papir med tørre oliekridt (Felia). Efterfølgende arbejdede vi med våde akvarelfarver på gnidebillederne. Næste opgave den dag: børnene arbejdede med akvarelkridt på akvarelpapir, som blev sænket ned i vand i få sekunder.

Tapegraffiti

Naturtemaet fortsatte på et af museets vinduespartier hvor børnene skulle skabe plantevækster med sort tape og saks.

Sten

Store sten indsamlet på stranden ved Hanstholm Fyr blev flyttet ind på Billedskolen og her tegnede og malede børnene under temaet Strand & Hav. Stenene blev installeret i den grå hal i en stor stenspiral.

Elefanter & heste

 

I forbindelse med temaet Skulpturelle undersøgelser havde vi en spændende modelleringsøvelse: børnene fik bind for øjnene og en klump ler i hånden og skulle derefter modellere en elefant. Efterfølgende skulle de finde deres egen elefant uden øjenbindet og fik så mulighed for at korrigere deres skulpturer.

Afsluttende arbejdede børnene med modellering af heste i museets Helen Schou-udstilling, i hvid modellervoks.

Træer med rødder

Disse billeder starter som pustebilleder- pustet træ med sort Ecoline på hvidt glittet papir. Herefter har børnene fået et stykke sort papir og har tegnet træets rødder og de væsener der bor under jorden, med farvekridt.

Arbejdsprocesserne

Holdet 6.- 9. klasse

Farveøvelser

Vi har brugt flere undervisningsgange med farveøvelser hvor vi har blandet farver ud af de 3 grundfarver, efter friske og duftende krydderier. Der er desuden lavet striber og tern med egne farveblandinger og vi har afprøvet flere forskellige typer akvarelfarve og pensler.

Fjer

Fjer blev undersøgt og gengivet i flydende tusch, kul og kridt! Mange gode iagttagelser. Fantasitegninger var en del af aftenens undervisning.

Foldebøger

På fotojagt hjemme. Det personlige, hvem er du? Hvordan ser dit hjem ud, hvad betyder noget for dig? Fotos er efterfølgende sammensat, printet og foldet til små bøger.

Portrætter

En stribe øvelser der giver tegningerne et helt anderledes udtryk. Vi arbejdede med sort tusch, kul og blyant med forskellige benspænd. Vi arbejdede med tusch, som ikke kan viskes ud, lang ubrudt streg, blindkonturtegning og tegninger med lukkede øjne.

Heste

En dejlig aften i selskab med Helen Schous hestestudier i Kunstmuseets særudstilling. En hest kan blive forvandlet til en skildpadde. Heste gror ud af hænderne på de unge – på kun 2 timer. Studier i hvid modellervoks.

 

Tegninger og billeder

De unge har mange ideer og tanker om det de vil arbejde med. Det er der selvfølgelig også plads til. Her er et lille udsnit.