HAITI - Erik A. Frandsen

Den anmelderroste udstilling HAITI - Erik A. Frandsen viser for første gang kunstnerens samlede værker med afsæt i rejser til det caribiske Haiti i 2016 og 2018

HAITI - ERIK A. FRANDSEN
10. februar - 29. juli 2018

Udstillingen HAITI åbner udstillingsåret på Randers Kunstmuseum med en af Danmarks mest anerkendte og fremtrædende kunstnere, Erik A. Frandsen (f. 1957 i Randers). Udstillingen viser for første gang kunstnerens samlede værker med afsæt i rejser til det caribiske Haiti i 2016 og 2018, og giver et udstrakt indblik i samtidskunsten og de mange mediale former den antager – fra farverige fresker og sanselige pasteller til monumentale lysskulpturer af kunstnerens dagbogsnotater fra rejserne. 

I efteråret 2016 rejste Erik A. Frandsen for første gang til Haiti sammen med fotografen Henrik Saxgren og filminstruktøren Per Fly for blandt andet at opleve stedet og besøge vennen, forfatteren og journalisten Jørgen Leth. Værkerne som vises i udstillingen er alle værker, som på hver deres måde udspringer af mødet med stedet - med en rig og blandet eksotisk kultur, men også med stærke overtroiske overbevisninger og jordskælvenes omfattende ødelæggelser.

Tegninger, freskomalerier, neon og guld

Udstillingen viser indtryk og stemninger fra steder, hvor Erik A. Frandsen har boet, og af mennesker han har mødt på sin rejse. Vi tilbydes ikke en fuldstændig skildring af kunstnerens oplevelser og møder, men gives adgang til kunstnerens refleksioner over rejsen - en række fragmenter af hans oplevelser gennem forskellige medier; dagbogssider, fresker, oliekridtskitser, fotos og skulpturen Shelter (Agathé Tyché), 2017.
Imponerende freskomalerier, en gammel teknik kendt tilbage fra minoiske, græske og pompejanske vægmalerier, hvor maleriet males på vådt puds og skal afsluttes inden for nogle få timer inden pudset tørrer op, hænger side om side. Alle malet med løs ekspressiv hånd og en betagende kolorisme af flygtige scener og hurtige møder som paradoksalt fremstilles i en så vægtig teknik og materiale.

Udstillingens monumentale hovedværk Dagbog fra Haiti (s. 1-28), er skabt ud fra Erik A. Frandsens personlige og flygtige dagbogsnotater fra rejsen. Dagbogsnotaterne er skaleret op i 28 lyspaneler a 250 x170 cm og teksten bøjet i neonrørets kølige lys. Dagbogen indfanger steder, indtryk og samtaler i fragmenter, fulde af sanselighed og nærvær. Den skildrer den følelse og forførelse, der opstår i mødet med det ukendte og eksotiske. Systematiske i deres stikordsform bliver ordene nærmest billedlige. Som Peter Laugesen (f. 1942) skriver om værket, så var dagbøgerne altid skrevet med henblik på at blive oversat til lysende kunstværker. "Fra det private format til det offentlige rum, og fra blyantens flygtighed til kunstværkets lysende monumentalitet."

Udstillingens største skulpturelle indslag, Shelter (Agathé Tyché), 2017 er direkte forbundet med Erik A. Frandsens skitser fra rejsen. Skulpturen er skabt med Computational Design, der med computeralgoritmer har ”oversat” to af tegningerne på udstillingen til et 3D-print. Skulpturen er således resultatet af et møde mellem avanceret ingeniørteknologi og kunst.

I HAITI – Erik A. Frandsen præsenteres gæsten for et af kardinalpunkterne i Erik A. Frandsens kunstneriske oeuvre. Der hvor han trækker det kunstneriske stof ud af det, der tilsyneladende er mindre betydningsfuldt eller forbundet med det intime blik – familien, hjemmet, hverdagen, det private dagbogsnotat eller det tilfældige fotografiske snapshot – og insisterer på at forstørre og eviggøre det i almen form og i det offentlige rum.

Udstillingen er realiseret med støtte fra 15. Juni Fonden og med udlån fra BRANDTS - Museum for kunst & visuel kultur, Ny Carlsbergfondet, Galleri Profilen og private udlånere.