MESTERVÆRKER PÅ RANDERS KUNSTMUSEUM - Theodor Philipsen

Randers Kunstmuseum slår nu dørene op til den storslåede udstilling LYSETS OG FARVENS MESTER med absolutte highlights af den danske maler og impressionist Theodor Philipsen (1840- 1920). Samtidig udgives et nyt stort monografisk og forskningsbaseret bogværk om kunstneren skrevet af museets tidligere leder og seniorforsker, Finn Terman Frederiksen

Theodor Philipsen: En sen efterårsdag i Dyrehaven. Solskin, 1886. Olie på Lærred, 66,5 x 84,5 cm. Statens Museum for Kunst. © SMK Foto

04. august 2016 - Oprettet af Lise Jeppesen

Udstillingen følger Philipsens kunstneriske udvikling fra guldalderens traditionelle dyremaleri til impressionismens fokus på lysets brydninger og farvens kraft. En impressionisme der hos Philipsens nyfortolkes med blikket rettet mod det nordiske lys og landskab. Udstillingen inviterer publikum på en atmosfærisk rejse ud i det danske landskab og ind i maleriet.

Et stort antal danske museer har bevilget udlån af et særdeles kvalitativt udvalg af kunstnerens bedste værker. De suppleres med museets egen store samling af Philipsen samt en række sjældent viste værker fra private samlere.

Den danske malerkunsts store fornyer
Theodor Philipsen tilskrives rollen som den danske malerkunsts store fornyer. På sin særegne måde, forankret mellem den sene guldalders idyllisering og den franske impressionismes moderne lys og farvemættede maleri, er han identisk med den fornyelse af dansk malerkunst, der i dag betegnes som den danske impressionisme.

Philipsen blev den første danske maler, der i 1880'erne tog idéerne fra de franske impressionister, som Claude Monet (1840-1926), Camille Pissarro (1830-1903) og Alfred Sisley (1839-1899) m.fl., til sig og integrerede dem i sin kunst. Hans pionerindsats med at forny det akademiske maleri strakte sig over en længere årrække, hvor især rejser til Paris og mødet med den franske kunstner Paul Gauguin (1848-1889) i København blev altafgørende.

Udstillingen viser flere af Philipsens mest kendte værker, som fra omkring 1890 og fremefter på fascinerende vis forener traditionsbevidsthed og nyskabende radikalisme - impressionisme - i sin kunst. Nøje udvalgte områder ved bl.a. Saltholm og Kastrup på Amager bliver gengivet igen og igen i lysets utallige farvebrydninger. I 1907 får Philipsen konstateret øjensygdommen grøn stær, men maler trods denne frem til 1916, hvor han må indstille sit kunstneriske virke.

Theodor Philipsen er en af dansk kunsts mest originale og fascinerende kunstnere og udstillingen har til hensigt, at perspektivere og synliggøre Philipsens udviklingsstadier mellem tradition og fornyelse, mellem national og international inspiration.

Nyt stort bogværk udkommer
Museets tidligere leder og seniorforsker, Finn Terman Frederiksen, har gennem en årrække forsket i Philipsen. Denne forskning er i de seneste 3 år intensiveret. Resultatet er et omfattende monografisk og forskningsbaseret bogværk om kunstneren. Forskningen forankrer sig i ny viden om Philipsens kunst og dennes udviklingshistorie. Dertil belyses upåagtede, men væsentlige sider af hans kunst, så som Guldalderkunstens ikke ensidigt hæmmende betydning for hans frigørelse fra traditionen. Philipsens status i forhold til den franske impressionisme, og kriterierne for at være en "vaskeægte" en af slagsen sættes tillige til diskussion. Monografien der er på 520 sider er fagfællebedømt og rummer samtidig en komplet værkregistrant over Philipsens maleriske produktion.

Bogen 'THEODOR PHILIPSEN - En traditionsbevidst nyskaber' udkommer i forbindelse med udstillingens åbning den 13. august og udgives på Randers Kunstmuseums Forlag.

Bogværk og udstilling er støttet med uvurderlig hjælp fra følgende fonde:
A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal
Augustinus Fonden
Beckett-Fonden
Knud Højgaards Fond
Lund Fonden
Ny Carlsbergfondet
Overretssagfører  L. Zeuthens Mindelegat

LYSETS OG FARVENS MESTER - Theodor Philipsen vises fra d. 13. august 2016 - 8. januar 2017, og der afholdes et pressemøde lørdag den 13. august kl. 12.00 - 12.30, hvorefter udstillingen åbnes kl. 13.

Udstillingen vises i foråret 2017 på Sorø Kunstmuseum

Randers Kunstmuseums har netop udgivet sit seneste nummer af museumsmagasinet UDTRYK, hvori der fortælles om efterårets udstillinger og vores mange arrangementer og aktiviteter.

https://www.randerskunstmuseum.dk/media/28740/udtryk-3-2016.pdf

 For spørgsmål kontakt museumsdirektør Lise Jeppesen, lj@randerskunstmuseum.dk eller museumsinspektør Majbritt Løland, ml@randerskunstmuseum.dk eller tlf. 86 42 29 22.